SEO on-page checklist: zo ziet de perfecte pagina eruit

logo
door: Charlotte 04-02-2016| Leestijd: 6 minuten| Categorie: SEO

Het is een feit dat je jouw website actueel moet houden om online te presteren. Een goed onderhouden website met unieke content zorgt voor hogere resultaten in zoekmachines.

Je kunt ook nog extra trucs uit de kast halen voor betere resultaten. Wij bieden je een SEO on-page checklist om de perfecte pagina te maken.

Dit is artikel 2/3, onderdeel van een serie blogposts over online content.
(1/3) Verhoog je omzet met content marketing
(3/3) Zo kom je aan gratis beelden voor jouw site

Het optimaliseren van jouw on-page content begint met een goede zoekwoordenlijst, geschikte onderwerpen en mooie afbeeldingen. Vanuit deze basis maak je van ieder blog of landingspagina een geperfectioneerde webpagina met conversie-optimalisatie.

Ja, geef mij die checklist

Start met een goede titel

Ieder artikel heeft een aantrekkelijke titel nodig en bestaat volgens onderzoek uit minimaal zes woorden. Dit heeft te maken met het feit dat mensen zowel de titel als inleiding alleen vluchtig lezen. De eerste drie en de laatste drie woorden worden daarbij opgenomen.

Goede titels bevatten vooraan het zoekwoord en verschijnen optimaal in de zoekresultaten.

Zes is dus perfect, maar kom je er niet uit bedenk dan dat bezoekers liever een langere titel zien, dan een heel korte. Dit heeft te maken met de duidelijkheid en noodzaak van het wel of niet doorlezen. Verwerk in jouw titel ook de exacte zoekwoorden.

Beantwoord het gewin

Wanneer de bezoeker de moeite neemt om verder te kijken dan de titel van jouw artikel, is het belangrijk ze direct het verhaal in te trekken. Om die reden beantwoord je in de inleiding het gewin voor de lezer.

Voorbeeld van een slechte inleiding
‘Hosting2GO heeft vanaf dit jaar hostingpakketten die bij iedereen aansluiten. Deze hebben ze zorgvuldig gekozen.’

Voorbeeld van een goede inleiding
‘Gebruik niet meer hosting dan je maximaal nodig hebt en bespaar zo op de kosten. Hosting2GO ontwikkelde speciaal voor Magento-gebruikers Premium Webhosting.’

Vanuit de aloude journalistieke regels beantwoordt een goede inleiding nog steeds het hoe, waarom, wie, wat, wanneer en waar. En uiteraard verwerk je ook in de inleiding het zoekwoord of een synoniem hiervoor.

Rustmoment door afbeelding

Onder de inleiding is het tijd voor een rustmoment. Plaats een afbeelding die bij het onderwerp en ook bij de huisstijl past. Hiervoor maak je gebruik van een eigen beeldenbank, maar mocht je die niet hebben dan vind je gratis beelden op bijvoorbeeld Flickr.

Moet je wel even ‘Commercial use & mods allowed’ aanvinken. Je zou ook een abonnement kunnen afsluiten bij een dienst als Shutterstock.

Een beeldbank als Shutterstock biedt ontelbaar veel bruikbare afbeeldingen aan, die je geschreven content kunnen ondersteunen.

Heb je een geschikt beeld gevonden dan ben je nog niet klaar. Het is belangrijk dat je het een goede titel meegeeft. Zo wordt het ook opgeslagen in jouw website. Geef de afbeelding daarnaast een ALT-tekst mee.

Dit is de tekst die verschijnt wanneer het beeld niet wordt weergegeven. Maak er daarom een mooi lopende volzin van. Daarnaast is het de tekst die wordt gebruikt wanneer mensen op afbeeldingen zoeken in Google. Door de zoekwoorden te verwerken in de ALT-tekst wordt jouw website dus ook via de afbeeldingenpagina van Google geïndexeerd.

De tien beste websites met gratis foto’s hebben we voor je op een rij gezet.

Een goed verhaal met synoniemen

De perfecte blogtekst of landingspagina meldt iets interessants voor de bezoeker. Het geeft meerwaarde. Dat klinkt als een open deur, maar gaat nog weleens verkeerd.

Naast relevantie is het belangrijk dat de teksten lekker lezen. Om deze reden en omdat Google het doordrenken van zoekwoorden in webteksten afkeurt, is het belangrijk synoniemen te gebruiken voor de focuszoekterm.

Lengte van een online bodytekst

De meningen over de juiste lengte van een bodytekst lopen nogal uiteen. De een zegt maximaal 300 woorden om de lezer geconcentreerd te houden en de boodschap optimaal over te brengen. De ander heeft het over teksten waarvoor je minimaal vijf minuten de tijd moet nemen. Dat komt neer op ongeveer 1600 woorden.

Belangrijkste advies dat we kunnen geven: blijf tussen deze uitersten en verzeker jezelf ervan dat alle informatie die wordt gegeven toegevoegde waarde heeft voor het onderwerp.

Optimaliseer voor zoekmachines en mobiel

De tekst optimaliseer je voor zoekmachines, mobiel gebruik en natuurlijk voor de lezer. Dit doe je door alinea’s op te knippen in stukken van maximaal 100 woorden. Ze wordt het scherm van de mobiele telefoon nog volledig gevuld door een lap platte tekst.

Heading tags geven de lezer een handvat om de tekst eenvoudig te scannen en aandacht te vragen voor de bijbehorende alinea’s.

De tussenkoppen waarmee je werkt maak je niet gewoon dikgedrukt, maar je geeft in de HTML mee dat het om een ‘header 2’ (H2) of ‘header 3’ (H3) gaat. In de tekst verwerk je nuttige links, zodat de mobiele gebruiker ook snel naar andere relevante pagina’s surft.

Maak een goede meta-omschrijving

Voor de meta-description geldt het volgende:

  • Titel
    Deze is maximaal 55 tekens lang en het zoekwoord is erin verwerkt
  • Omschrijving
    Mag niet langer zijn dan 156 tekens en liever nog 140 wanneer je een website hebt die geschikt is voor mobiel, omdat Google dit tegenwoordig in de ruimte van jouw omschrijving wegzet. Gebruik ook hier weer het zoekwoord.
  • Focus zoekwoord
    Vul hier de hoofd zoekterm in waarop je gevonden wilt worden. Hiermee bedoelen we niet: lach, ring, kop. Maar echt termen waarop mensen zoeken, zoals ‘witte glimlach met facings’, ‘witgouden trouwring kopen’ of ‘perfecte kop koffie’.

Call-to-actions

Verwerk call-to-actions (CTA) in jouw tekst. Dit wordt gebruikt om (potentiële) kopers over te halen een specifieke handeling uit te voeren. Op landingspagina’s kun je ervoor kiezen om deze door de tekst heen te verwerken. In blogs zet je de call-to-action onderin de pagina. Let er wel op dat de CTA de lezer aanspreekt.

Voorbeeld van een slechte CTA
‘Vraag een offerte aan’

Voorbeeld van een goede CTA
‘Creëer meer ruimte in jouw tuin. Vraag direct een offerte op voor een passende tuinkast.’

Download onze SEO On Page Checklist

Optimaliseer jouw website voor conversie en een hogere positie in Google. Download de SEO on-page checklist in PDF en hang hem aan jouw prikbord.

logo
Over: Charlotte

Charlotte is SEO tekstschrijver en online content creator, lekker creatief en to the point. Ze optimaliseert de vindbaarheid van bedrijven met de beschikbare zoekmachinetools, zodat zij zich online kunnen onderscheiden.