Website check: 21 grote website fouten en hoe jij ze voorkomt

logo
door: Jordy 01-09-2016| Leestijd: 11 minuten| Categorie: Webdesign

Bij het opzetten van een website ben je het beste op weg geholpen met een goed stappenplan die alle do’s and dont’s omvat. Waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden, wanneer zoveel marketeers en website-eigenaren dat al lang hebben gedaan? Voorkom veelgemaakte fouten met onze website check.

Wij hebben de 21 meest gemaakte website fouten voor jou op een rij gezet. Houd de lijst naast je computer, zodra je aan jouw website werkt en voorkom blunders.

1. Niet goed voorbereid

Bij alles wat je online doet moet je het doel scherp voor ogen hebben. Dit gaat van het vastleggen van de URL tot de titel van ieder artikel dat je schrijft.

Zorg dat het klopt met een goede voorbereiding. Denk na over inhoud, vormgeving en de vorm van promotie. Sluit het aan op de doelgroep en denk je jouw doel hiermee te bereiken?

Maak een schets van wensen die je hebt en welke taal daarbij hoort. Formuleer in bullets welke informatie je kwijt wilt.

Gaat het om meerdere landingpagina’s, leg dan ook onderlinge verbanden, zodat pagina’s naar elkaar kunnen linken. Staat je communicatieplan als een huis, verzamel dan alle informatie en beelden die je nodig hebt om het uit te voeren.

Sluiten alle facetten keurig op elkaar aan dan is de boodschap voor de bezoeker duidelijk.

Één van de meest gemaakte fouten met het maken van een website is te beginnen zonder een stroomschema. Hoe wil je dat de bezoeker jouw website gebruikt?

2. Afhankelijk zijn van de webbouwer

Je kunt ervoor kiezen de website te laten bouwen door een externe partij of je gaat zelf aan de slag. Over de voor- en nadelen van beide mogelijkheden schreven we eerder een blog.

Doe wat voor jou goed voelt, maar onthoud: zorg dat je altijd onafhankelijk van jouw webdesigner met de website aan de slag kunt. Wanneer je bij ieder wissewasje moet bellen, gaat het wringen.

3. Slechte leesbaarheid

Om doelen en de doelgroep te bereiken is goede leesbaarheid cruciaal. Dit punt omvat meerdere aspecten. Ten eerste moeten bezoekers de route van de website kunnen lezen en logisch vinden.

Dit wil zeggen dat ze begrijpen wat de vervolgstap is na iedere pagina die ze lezen.

Het houdt ook in dat je kiest voor een leesbaar lettertype met een goed contrast ten opzichte van de achtergrond. Zorg ervoor dat het op mobiel even leesbaar is als op een computerscherm.

Beperk je daarnaast tot één boodschap per pagina. Te lange en irrelevante teksten worden niet gelezen en roepen irritatie op.

Je hebt het al bij stap 1 kunnen lezen, een veelvoorkomende website fout is slechte voorbereiding. Bepaal daar al welke vragen jouw doelgroep allemaal kan hebben, formuleer de doelen en geef alles een eigen plek.

4. Slecht overtuigende webteksten

Schrijven voor het web is een kunst. Teksten die je in een flyer, clubblad of magazine zet, zijn in 99 procent van de gevallen niet te gebruiken voor jouw online uitingen.

Ten eerste worden webteksten slecht gelezen. Je moet de lezer dus direct aanspreken. Dat begint al met de kop. Op geprinte uitingen krijg je nog een herkansing wanneer de eerste blik niet overtuigt.

De lezer scant nog een foto, een kader of een tussenkop en beslist daarna echt. Online moet alle inhoud ‘boven de vouw’ aanspreken.

Dit is alle ruimte voordat er gescrold moet worden. Laat die overdreven hoge headerafbeeldingen dus maar achterwege.

Voorkom met de website check dat je bezoekers alleen een grote afbeelding zien. In dit voorbeeld moet je eerst flink scrollen om de boodschap van de website te zien.

5. Website check: niet of slecht geoptimaliseerd voor Google

Wanneer je een website begint, wil je ook bezoekers. Het is daarom echt noodzakelijk dat je goed vindbaar bent op zoekmachines zoals Google.

Dit doe je onder andere door aan iedere pagina meta-omschrijvingen toe te voegen.

Daarnaast verwijs ik je naar punt 6: wanneer je relevante content schrijft, blijven bezoekers langer hangen en bezoeken ze meerdere pagina’s. Dit gedrag wordt beloond door Google.

Denk dus aan je SEO voor betere vindbaarheid. Met onze download, zit dat iedere landingspagina weer snor.

< Heb je WordPress? Installeer de plug-in Yoast om goede meta-omschrijvingen toe te voegen.

6. De doelgroep gaapt

Content moet, ik herhaal moet, expliciet gericht zijn op de doelgroep. Wat hebben zij eraan? Dat jij wasknijpers verkoopt is niet zo interessant, waarom ik deze als bezoeker per se nodig heb is des te interessanter.

Verplaats je in de lezers en bedenk wat zij aan jouw product of dienst hebben.

7. De navigatie is een labyrint

Onduidelijke navigatie is uit den boze en een onduidelijke homeknop dodelijk. Wanneer een bezoeker binnenkomt op een landingspagina, dan wil je diegene naar het volgende doel sturen.

Bijvoorbeeld een andere pagina of het contactformulier. Deze route stippel je uit met heldere knoppen en overzichtelijke links. Dit hoeft grafisch geen hoogstandje te zijn. Als het maar duidelijk is.

Hetzelfde geldt voor de menustructuur. Wat jij biedt moet direct vindbaar zijn en de verwachtingen van de pagina worden verwoord in de titel van de link.

Wie in zijn hoofdnavigatie een kop heeft ‘lees meer’ hoeft op die pagina geen bezoekers te verwachten. Wat er achter die knop zit is een grote verrassing.

Wie op een landingspagina terecht komt vanuit bijvoorbeeld een zoekmachine, moet direct zijn weg kunnen vinden naar de homepage.

Die knop zit op computerschermen meestal links bovenin of hooguit in het midden en is vaak vertegenwoordigd door het bedrijfslogo. Het is misschien niet zo origineel, maar houd dit aan.

Plaats de homeknop altijd links bovenin op je website en link je logo aan de homepage. Dit is gemeengoed en zijn alle websitebezoekers gewend bij het navigeren over websites.

8. Verwarrende hyperlinks

Geef duidelijk aan welke elementen aanklikbaar zijn. Bijvoorbeeld door ze allemaal dezelfde kleur te geven, te onderstrepen, afwijkend van de rest van de pagina.

Gebruik geen Flash, JavaScript of andere technieken die je moet installeren. Wanneer het zonder kan, ben je zonder beter af. Zeker met het huidige gebruik van mobiele apparaten.

9. Extern linken

Het is belangrijk om extern te linken op jouw website. Dit kun je doen naar partners of naar externe artikelen die meer inhoudelijke informatie geven over het onderwerp. Laat de lezer hoe dan ook weten dat hij naar een andere website gaat.

Zorg ervoor dat de externe link in een nieuw tabblad wordt geopend en geef tekstueel aan wat de bezoeker mag verwachten: “Buzzfeed schreef eerder al over dit onderwerp. Lees daar meer”.

10. 0 Keer 404

Niets is zo irritant voor een lezer dan klikken op een link die niet meer bestaat. Je had namelijk net zin om die pagina te ontdekken, anders had je immers niet geklikt. Voorkom dode links te allen tijde. Ook om jouw keurig opgebouwde SEO-status te behouden.

Eenmaal live is het goed om de website te controleren op fouten, doe dit regelmatig op dit onderdeel.

11. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Vergeet de zoekfunctie niet! Laat op een prominente plek de zoekfunctie van jouw website terugkomen. Zeker wanneer jouw website of blog uit veel pagina’s bestaat zijn lezers hier enorm mee geholpen.

12. Geschikt voor alle browsers

Niet iedereen gebruikt dezelfde browser als jij. De interface van een website kan er op verschillende browsers anders uitzien of zelfs helemaal niet werken. Controleer daarom altijd of de website geschikt is voor alle browsers.

Dat je hierbij geen rekening houdt met browserversies uit de vorige eeuw begrijpen we, maar loop Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer en Opera altijd even na.

Heb je bij jouw website check rekening gehouden met de weergave in verschillende browsers? Safari, Mozilla, Internet Explorer en Chrome zijn de meest gebruikte programma’s.

13. Wet bescherming persoonsgegevens

Vanwege de Wet bescherming persoonsgegevens en ook vanwege de bezoekersvriendelijkheid van jouw website, is het belangrijk formulieren zo kort en bondig mogelijk te houden. Zijn geboorteplaats, geboortedatum, postcode, automerk, favoriete of sterrenbeeld echt essentieel?

Beperk formulieren tot het strikt noodzakelijke. Zo voorkom je ergernis en de kans op problemen. Richt ook een mooie bedankpagina in waarop je laat weten dat het formulier is verzonden en wordt bekeken.

14. Ben bereikbaar

Laat jouw contactgegevens op alle pagina’s duidelijk naar voren komen en realiseer een zichtbare link naar de contactpagina. Ook wanneer de bezoeker op een mobiele telefoon naar de site kijkt, moet diegene niet helemaal naar de footer hoeven scrollen voor de contactgegevens.

Webshops verhogen de geloofwaardigheid en kwaliteit door de contactgegevens duidelijk te vermelden, voor het geval er problemen voordoen.

15. Mobiel goed zichtbaar

Op een groot scherm is jouw webpagina te smal, op een klein scherm moet de bezoekers steeds heen en weer schuiven. Zorg liever dat de breedte van de webpagina zich aanpast die van het venster. Kortom, kies voor een responsive website.

16. Pop-up is geen popart

Gebruik geen pop-ups voor verkoop-, of reclamedoeleinden. Zoals eerder aangegeven komt de bezoeker voor de inhoud van jouw pagina en dat is precies hetgeen wat jij afschermt met een pop-up.

Zeker wanneer deze over een compleet ander onderwerp gaat, zal de bezoeker er letterlijk en figuurlijk niet overheen stappen en jouw website verlaten. Dan heb jij jouw doel dus niet gered.

Pop-ups kunnen wel positief bijdragen aan het aantal nieuwsbriefinschrijvingen of downloads van een whitepaper. Dit werkt echter alleen wanneer de pop-up in dienst staat van hetgeen de webbezoeker zoekt!

17. Multimedia kan averechts werken

Wil je dat jouw webpagina’s multimedia bevatten, zorg er dan voor dat deze een meerwaarde hebben en het verhaal versterken. Dit kan bijvoorbeeld door een Podcast te plaatsen of een korte film die te maken heeft met het onderwerp.

Uit ons website stappenplan: multimedia dient altijd aan de zoekintentie van je websitebezoeker te voldoen en aan te sluiten bij het onderwerp van de betreffende pagina.

18. Je gebruikt te grote afbeeldingen

Nog zo’n dikke website blunder. Geen maatwerk afbeeldingen. Beelden op jouw website kun je het beste bijsnijden om online te gebruiken. Zo passen ze in het stramien van het webdesign.

Daarnaast mogen ze niet te groot zijn. Dat maakt de website traag. Lees hier hoe je afbeeldingen optimaliseert voor het web.

19. Laat de looks bij je passen

Het oog wil ook wat. Laat het design van de website overeenkomen met het imago dat je wilt neerzetten en de identiteit die je hebt. Je maakt hier de grootste slagen in door de juiste kleuren te kiezen.

20. Onderhoudsfase onderschatten

Na het maken van een website ben je nooit klaar. Om goed gevonden te worden en jouw doelgroep altijd optimaal te bedienen, is het belangrijk de site goed te onderhouden.

Plug-ins moeten geüpdatet worden en content aangevuld. Houd er rekening mee dat je met een kleine website wekelijks minimaal en uur of twee bezig bent met het onderhoud.

21. Niets aan marketing doen

Niet gevonden worden is de grootste nachtmerrie van iedere website-eigenaar. Met zoveel miljoenen websites in de lucht is dat helaas wel een bittere realiteit voor sommigen.

Laat jezelf zien op social media zoals LinkedIn, Instagram, Facebook, Twitter en Pinterest en verstuur af en toe een digitale nieuwsbrief. Ook offline kun je een hoop doen om jouw website onder de aandacht te brengen. Blijf hiermee actief en je website wordt een succes.

Vergelijk de beste CMS’en om je website mee te maken

Wanneer je start met het maken van een website, dan is het belangrijk het voor jou juiste Content Management Systeem (CMS) te kiezen. Eerder schreven we over de vier beste CMS’en en maakten we een handige vergelijker. Met dit website stappenplan ernaast wordt het een succes.

Wat is het beste CMS om jouw website mee te maken? We vergelijken een aantal CMS'en.
logo
Over: Jordy

Jordy snelt dagelijks op zijn motor naar de helpdesk en staat jou als klant met precisie, inzicht en (WordPress) kennis persoonlijk te woord. Tevens sterk in fotografie en Photoshop, brengt hij klantuitdagingen helder in beeld.